העיצוב

העיצוב

BLOCK-1

הסמל

שורשיו של הסמל המפורסם המעטר את מכוניות אלפא רומיאו המרגשות, נטועים בשנת 1910, כאשר נוסדה האגדה, בעיר מילאנו שבאיטליה.
שני מרכיבי הסמל המוכרים, הצלב האדום המסמל את העיר מילאנו והנחש, הפכו יחדיו לביטוי המשקף את רוח אלפא רומיאו. מאז השנים הראשונות של המאה ה -20, נשארה החברה נאמנה לרוחה ולמסורת העשירה המלווה את המותג. כך גם הסמל, נשאר נאמן למקור ועבר מעט מאוד שינויים.

מאפיינים יחודיים

הסמל המקורי, ליווה את החברה משנות הקמתה הראשונות, בין 1910 ל- 1915.השם A.L.F.A, ראשי תיבות של Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, הופיע מההתחלה ולצדו סימלה של משפחת ויסקונטי, בתוך עיגול. המעגל המחולק לשני חלקים הכיל צלב אדום על רקע לבן בצד שמאל ואילו בצידו הימני הכיל את נחש-הדרקון של משפחת ויסקונטי הטורף את אויביהם. המילים אלפא ומילאנו הופרדו על ידי שני קשרים. סמל זה ליווה את מכוניות המותג עד לנפילת משפחת המלוכה באיטליה.

שינויים ועדכונים

הסמל המקורי עבר את השינוי הראשון בשנת 1915, כאשר המהנדס ניקולה רומיאו השתלט על החברה ושם המשפחה שלו התווסף את הסמל, ומכאן השם החדש “אלפא רומיאו”. בינתיים, הנצחון של דגם ה-P2 בתואר אליפות העולם הראשונה הוביל להוספת אלמנט חדש סביב הסמל, כתר מוכסף סביב ההיקף כולו. השפל הכלכלי שלאחר המלחמה, יחד עם חורבן התבנית המקורית בעקבות ההפצצות, הוביל ליצירת סמל פשוט, בצבע אחד. עם ההכרזה על הרפובליקה האיטלקית, שונה שוב הסמל, שני הקשרים נעלמו מן המגן העגול והוחלפו על ידי קווים גליים. בשנת 1950, שוקם הסמל לתפארת הצבעונית המקורית. בשנת 1972 התקבל החלטה להסיר את המילה מילאנו מהתג בעקבות פתיחת מפעל אלפא סוד החדיש ליד נאפולי.

עדכוני עיצוב

בשנת 1980, נדרשה החברה לרענון ולעיצוב מחודש, כאשר הסמל גדל ועיטור הכסף סביב היקפו נעלם. עבור חובבי אלפא ברחבי העולם, היו לעדכון הסמל משמעויות רבות. מאז ומתמיד חוו אוהדי המותג קשר מיוחד עם ערכי החברה האיטלקית. עבורם נשא התג תשוקה ספורטיביות, סמל של ערכים, סיפור אהבה בלתי נגמר.

BLOCK-3

חזית ספורטיבית

חזותו של כלי רכב מסמלת את תכונותיו ואת ערכי החברה, חזית המכונית פונה אל הצופה ואמורה לגרום לו לזהות את היצירה המוטורית במבט מהיר. זה נכון שבעתיים לגבי אלפא רומיאו, מותג ספורטיבי מסורתי שבו החזית נראית אטרקטיבית ואגרסיבית, מסמלת תנועה, התקדמות הנדסית ומצוינות.

מקורות העיצוב

בשנת 1910, רדיאטור פליז גדול ניצב בין שני פנסי הגז של ה- HP24. עשרים שנה מאוחר יותר, כבר ניצב בחזית הרכב גריל מגן שכיסה על הרדיאטור. עם ההתקדמות הטכנולוגית וכניסתם של תהליכי עיבוד חדשים, הצורה הפך חלקה יותר ודינמית. עכשיו אפשר היה להבחין – ראשית, ב C8 2900 לונגו ובהמשך בדגם הוילה ד’אסטה , בצורת התג עם החריצים הנוספים ממנו צמח הגריל המוכר לנו היום.

“TRILOBO”

עם זאת, רק עם השקת הג’ולייטה, ראינו את כניסתו של המוטיב בן שלושת הצלעות ‘trilobo’ ניצב במרכז כמגן, בליווי פנסים עגולים. בתקופה המודרנית, נלקח כל רוחב החזית לטובת קירור המנוע וצריכת אוויר המאגדת את המגן ואת הפנסים. אלה היו התכונות פונקציונאליות שהכתיבו שינויים בהתאם למכונית: פנסים עגולים בדגם ה- GTA, מלבניים בחזית ה- Alfasud ויחידת תאורה טרפזית באלפא 75. בהמשך, עם הופעת ה- 164 וה- GTV / ספיידר, חזר התג אל מעמדו ועם השקת ה- 156 חזר לתפקידו דומיננטי בחזית מכוניות אלפא רומיאו. בשנים האחרונות, מכוניות אלפא רומיאו חזרו למוטיב ‘trilobo’ האייקוני.

העיצוב המודרני

החלק הקדמי הוא עדיין מרכיב מוביל היוצר בידול והבחנה ברורה, אפילו בדגמי אלפא החדשים. החזית של האלפא מיטו החדשה מאפשרת זרימת אוויר המאפשרת ליחידת הכח לנשום ולרעום. גרסה מסוגננת של גריל המגן הקלסי ניצבת בגאון בחזית מכסה המנוע. גם בחלקה הקדמי של הג’ולייטה החדשה, משרת המגן המשולש את צרכי המנוע. יחידת החזית המעוצבת, היא כיום מרכיב חיוני שהתפתח סביב התג הקלאסי ומשמש כמרכיב חיוני בוויסות זרימת האוויר.

BLOCK-5

חישוקי הגלגלים

העדינות והתנועה הזורמת בעיצוב חישוקי הגלגלים, הם חלק בלתי נפרד מהדיוק הנדרש בכל פרט במכוניות אלפא. הן כרכיב התורם לביצועים המרגשים והן כפרט עיצובי, הפכו חישוקי הסגסוגת לחלק בלתי נפרד מההרמוניה והאלגנטיות של המותג. סימן היכר זה מייצג את המסע המתמשך לשכלול צורות וחומרים לאורך השנים.

מסורת

גלגלי המכונית הראשונה של אלפא,ה- 24 HP, עם 12 חישוקי עץ מסיביים מסמן את נקודת ההתחלה במסע שאפשר לאלפא רומיאו לפתח את חישוקי הגלגלים שלה היום. החשיבות של השפה הוויזואלית הוביל לפיתוח חישוקי גלגלים קלילים יותר. התוצאה הייתה חישוקי מתכת משיקים, עם אום מרכזי מעוצב. במקרים מסוימים, נעשה שימוש באלמנטים מעוצבים כדוגמת אום בצורת חצי כדור מפואר מאלומיניום: דוגמא אחת כזו הייתה Villa d’Este המדהימה. ייצור המוני בקנה מידה גדול, שהחל לאחר מלחמת העולם השנייה, דרש מאנשי אלפא רומיאו לאמץ חישוקי פלדה עם חורים וכיסויי כרום. בשנים האחרונות, עיצוב החישוקים הפך לשפת עיצוב המזוהה עם המותג. נראות הקאליפר בתוך חישוק הסגסוגת ודוגמאות המזוהות עם המותג, הפכו לשם דבר המלווה את דגמי המותג.

חדשנות

הרצון למכוניות מרוץ מהירות יותר הוביל את הצורך בחישוקי סגסוגת קלה. חישוקים כגון אלו ששימשו את ה- TZ, את ה-TZ2 ואפילו גלגלי ה- סטרדלה 33 פותחו למטרה אחת בלבד- ביצועים. חישוקים אלה אומצו מאוחר יותר בגרסאות היקרות של המכוניות הסדרתיות, כדוגמת ה- 156 (חישוקי סגסוגת בצורת כוכב עם חורים עגולים). לחישוקים שפותחו עבור האלפא מיטו, היה תפקיד חשוב בהצלחת המכונית. בחירה זו אפשרה שיפור ניכר באחיזת הכביש ובהתנהגות המכונית, בזכות טביעת צמיג רחבה יותר על הכביש. עיצוב החישוק בפרשנויות שונות, המשיך הדגמי הג’ולייטה החדשה עם חישוקי סגסוגת בגרסות המתקדמות, החישוק הייחודי ביותר, הותאם לגרסת התלתן הירוק הספורטיבית והיוקרתית. תהליך פיתוח החישוקים ממשיך, כאשר לנגד עיני המהנדסים עומדת מטרה אחת- איתור עיצוב מתקדם שיוביל לביצועים הטובים ביותר.

BLOCK-7

ידיות

הידית היא אחד החשובים שהעסיקו את מתכנני מכוניות אלפא רומיאו לאורך ההיסטוריה העשירה של המותג.
בדגמים רבים, נעשו ניסיונות להסתיר את הידית בשלב התכנון, באחרים היא הפכה חלק מהעיצוב.

הדגמים הראשונים

בדגמים הראשונים של מכוניות אלפא רומיאו, נראו הידיות כמו גרסאות מותאמות של ידיות בית רגילות, כאלו ששימשו לפתיחת דלתות והותאמו למכוניות היצרן. הידית של 24 HP, למשל, מזכירה ידית של ארון, בעוד שבשנות ה- 20-30 נעשה שימוש במנופים שנלקחו מידיות סטנדרטיות אותם ניתן למצוא עד היום בבתים מעוצבים.

עם התפתחות עולם הרכב, ידיות המכונית הפכו לדומות יותר אחת לשניה, אם כי הייתה להן מראה מאולתר מעט, לפחות עד לסוף מלחמת העולם השנייה. ידיות המכוניות שבימינו אנו מכנים “קלאסיות” הם אלה שנוצרו בין 1950 ו -1960: עיצוב בכרום, תכנון ארגונומי עם לחצן פתיחה או כפתור- ידיות אלו ניתן למצוא על הג’ולייטה ספרינט ובג’וליה.

במהלך שלושת העשורים שבין 1960 ל-1980, תהליך של דגש על עיצוב מוקפד הוביל לידיות שקועות, המשתלבות בגוף המכונית. ידיות מעוצבות בקו זורם עם המכונית כבר הופיע בדגמי הג’וליה GT, האלפטה GTV ואלפא 164.

מראה מודרני

החל משנות ה- 90, הפכו הידיות לנושא מרכזי במחלקות המחקר והפיתוח. ידית מאסיבית מצופה כרום בחזית, מדגישה את החיבור בין שתי משיכות עיפרון על לוחות הצד, בעוד הידית האחורית הוסתרה בנדבך הדלת, לשוות למכונית צורת קופה ספורטיבית. אידאל היופי החדש שולב ע”י אלפא רומיאו בדגמים המודרניים- ב- 147, ב- GT ובמיטו. בהמשך, בפיתוח משפחת ה- 159 החדשה, נעשה שימוש בידית כרום משולשת על מנת “לבגר” את המכונית ולהקנות לה מראה מרשים יותר. המאפיינים הבולטים של ידיות העבר, יופיעו גם בדגמים החדשים של המותג: כך למשל, מסתרות באלגנטיות הידיות אחוריות של הג’ולייטה החדשה.

חומרים מתקדמים

שימוש בחומרים מתקדמים משקף את התפתחות הנדסת רכב. החיפוש אחר כוח, משקל קל וביצועים מאפיין את ההיסטוריה של אלפא רומיאו והבטיח תמיד כי כל רכיב פותח ועוצב באמצעות החומרים החדשניים והטובים ביותר.

מתכת

החומר המרכזי בייצור רכב היה תמיד מתכת, המשמש לא רק ככיסוי אלא גם כבסיס המבנה של המכונית עצמה. עוד חומר בו נעשה שימוש במידה כזו או אחרת לאורך היסטוריה של עולם הרכב היה פלדה. אלפא רומיאו השתמשה בפלדה ב- AR51, המוכרת גם בשם “מתא”. טיטניום, גם הוא, היה בשימוש לחיזוק התכונות המבניות של שלדת מכוניות המרוץ ושיפור מערכות המתלים במכוניות הפורמולה 1 משנת 1982. ככל שחלף הזמן, אלומיניום וסגסוגות שונות שימשו יותר ויותר עבור רכיבים מכניים ורכיבים מבניים בשלדת המכוניות. מכוניות רבות מתוצרת אלפא רומיאו השתמשו לאורך השנים בסגסוגות ובמתכות קלות וחזקות- כבר בשנת 1965 עת הוצגה ה- GTA פורצת הדרך. כיום, משתמשת אלפא רומיאו באלומיניום, מגנזיום וסגסוגות חזקות להפחתת משקל המכוניות ב -35%.

חומרים מרוכבים

אך קרוב לוודאי שהמהפכה האמתית הגיע עם השימוש בחומרים מרוכבים. השימוש בטכנולוגיה מודרנית ובחומרים חכמים נעשה לראשונה על שלדות ולאחר מכן עבור מרכבים שלמים של מכוניות מרוץ. כך בשנת 1977 נעשה שימוש בפיברגלאס עבור ה- 33 ובשנת 1986, נבנתה מכונית אב הטיפוס למרוצי גרופ C של אלפא עם קבלר. שימוש בחומרים אקזוטיים נלקח לקצה עם פיתוח הC8 Competizione מסיבי פחמן. בסופו של דבר, מצאה אלפא רומיאו את הדרך לשלב את הידע שצברה גם במכוניות הכביש של החברה, כמו למשל במיטו בה שולבו אלומיניום וקרבון ליצירת מכונית דינמית וקלה.

פלסטיק

בעבר נחשב הפלסטיק לחלופה זולה לחומרים אציליים יותר, כגון מתכת, עץ ועור. כיום פלסטיק הוא חומר מוביל בתחום העיצוב. בזכות הטכנולוגיה ניתן לייצר מהפלסטיק חומרים נעימים למגע ולמראה במראה המתאים לפנים המכונית, בגימור מט ורך. עיצוב, עיבוד וגימור בחומרים פלסטיים מאפשר לשלב אותו עם חומרים אחרים בקלות ולהשתמש בו לעיצוב פנים אפילו במכוניות יוקרה. חלקי פלסטיק חיצוניים צבועים בטכנולוגיה חדשה וכיום קשה להבחין בינם לחלקי מתכת. השימוש בחומרים פלסטיים מאפשר חיסכון במונחים של משקל ועלויות ייצור.

לוח המחוונים

כמו בכל מכונית, אבל אולי אף יותר במכוניות אלפא רומיאו, לוח המחוונים הוא ללא ספק אחד האלמנטים שבאמת מצביע על השינוי וההתקדמות. לוח המחוונים משקף את התפתחות המכונית, במהלך השנים.

התפתחות וקידמה

ב -1910 אפשר היה לחבר כמה מכשירים באמצעות מסמר ללוח עץ כדי ליצור “לוח מחוונים”. ככל שהתקדמו הדגמים הפך לוח המחוונים למורכב ומסובך. מספר המכשירים גדל העץ הוחלף על ידי פנל שטוח והוחלף מאוחר יותר ביחידה יצוקה. לאחר מלחמת העולם השנייה, הפך השימוש בחומרים סינטטיים למקובל, בקליט ופרספקס החלו לשמש לבניית ידיות ופאנלים. התפתחות זו בולטת ב: זה בולט, למשל וילה ד’אסטה המדהימה ובהמשך גם בג’וליה T.I. כיום אנו מורגלים בפריסת המכשירים העגולים הקלסית אותה ניתן למצוא במכוניות אלפא המודרניות. מד הסל”ד העגול ולצידו מחוון המהירות הממוקם מול הנהג נלקחו ישירות ממכוניות המרוץ. אל מד המהירות והסל”ד מצטרפים מכשירים משניים (דלק, שמן ומים) בקוטר קטן הממוקמים במרכז לוח המחוונים. גם בתכנון לוח המחוונים, שמה אלפא רומיאו את הנהג במרכז.

עיצוב עדכני

ההתפתחויות האחרונות הובילו לדור חדש של מחוונים ומכווני הנהג. התחושה החדשה בלוח המחוונים היא של שליטה מושלמת של הרכב. תצוגת מידע מפורטת ומערך שליטה אינטואיטיבי הנמצא במרחק נגיעה, כאשר המערכות החדשות עוטפות את הנהג. תחושת השליטה מגובה בשפע מערכות בטיחות ונוחות לנוסעים. התפתחויות העדכניות ביותר בלוח המחוונים זמינות כבר היום לנהגי אלפא רומיאו: לוח מחוונים משדר עצמה עם לוח בקרה אינטואיטיבי וגרפיקה שפותחה במיוחד עבור הנהג של אלפא רומיאו מיטו; לוח מחוונים אופקי עבור אלפא רומיאו ג’ולייטה החדשה במחווה לקווים המתוחים של הג’ולייטה ההיסטוריות משנת 1950, עם תוספת של מערכת שליטה אינטואיטיבית במרכז.

עדכונים אחרונים