NEWS

Global

65 שנים הניצחון הראשון של אלפא רומיאו

31 July 2015

News-1

האלפטא  158, מכונית מרוץ חד מושבית, היא ללא ספק אחת המכוניות היוקרתיות ביותר במוזיאון אלפא רומיאו. זוהי אחת המכוניות בעלות הערך ההיסטורי הגדול ביותר עבור אלפא בכל העולם. אותה מכונית אגדית, חוגגת 65 שנים לניצחונה הראשון בליגת הפורמולה 1 שהחלה את צעדיה הראשונים.

זה קרה ב-13 במאי 1950, כאשר 4 אלפטות כבשו את מסלול סילברסטון באנגליה. מכוניות המרוץ, הופקדו בידו של ג’וזפה “נינו” פארינה, אשר זכה באליפות באותה העונה. ביחד עם “נינו” נהג חואן מנואל פאגיו, כוכב ארגנטינאי עולה, שזכה גם הוא שנה לאחר מכן עם אלפטא נוספת. את צוות הנהגים השלימו, לואיג’י פאניולי והנהג הבריטי רג פרנל שנבחר כמחווה למדינה המארחת.

פארינה ניצח את המרוץ ואת שתי המקומות הנותרים על הפודיום, איכלסו נהגי אלפטא אחרים. מכוניות המפעל ממילאן, כבשו את סילברסטון – מחזה שחזר על עצמו לאורך כל העונה. פארינה, פאגיו ופאניולי הפכו לחביבי הקהל וזכו לכינוי שלושת ה-Fים. ביחד עם מכוניות אלפא רומיאו העלתה נבחרת המרוצים את השם איטליה, אל פסגת עולם המרוצים.

נקודת ציון חשובה נוספת באותה שנה, היתה בעימות יוצא הדופן של הצוות האיטלקי במרוץ הגרנד פרי של ברוטניה על מסלול נורט’ המפטונשייר. המסלול שנוצר על גבי שדה תעופה של חיל האוויר הבריטי המלכותי, היה מהאירועים המרהיבים והמרתקים ביותר בליגת הפורמולה 1.

לאחר סיום המרוץ, בירך  המלך ג’ורג’ השישי את צוות אלפא באופן אישי על התוצאה יוצאת הדופן. עמדת פתיחה על קו הזינוק (פארינה), ניצחון (פארינה) ושני מקומות נוספים על הפודיום. ההקפה המהירה של המרוץ (שוב פארינה) ושליטה בצמרת הליגה – ה”תואר המשולש” היה בידיים של פארינה באותה עונה מפוארת.

ליגת הפורמולה 1 סימלה את תחילתו של עידן חדש בעולם המרוצים. בעשורים הבאים, תהפוך הליגה לקטגוריה הבכירה והנחשקת ביותר בעיני הציבור. תופעה עולמית אדירה שזיכתה את אלפא רומיאו בתנופה שיווקית ומסחרית עצומה ובכבוד שלא היה מקובל בימים ההם.

ה- 158 נולדה עוד בשנת 1938, אך האלפטות היו תחרותיות גם 12 שנים לאחר מכן. על אף הקיפאון שעצר את העולם בתקופת מלחמת העולם השניה, הצליחו האיטלקים לשמר את יתרונם הטכנולוגי. הליגה הצעירה שרק החלה את צעדיה הראשונים, אפשרה למתחרים להצטייד במנועי 1.5 ליטרים עם מגדש על או במנועים אטמוספריים בנפח של 4.5 ליטרים.

מנוע ה-158, בנפח 1479 סמ”ק ובתצורת 8 צילינדרים בטור ובתגבור מגדש, הפיק בשנת 1938 רק 195 כ”ס, אך לעונת המרוצים כבר הגיע עם כ-300 כ”ס. בשנת 1951, הגיעה ה- 159 (אבולוציה של ה- 158) עם מנוע משופר ובהספק מרבי של 425 כ”ס שלא היו מביישים גם מכוניות מודרניות.

עבור אלפא רומיאו, לעליונות של ה- 158 יש ערך היסטורי בעל משמעות רבה. הישגי המרוצים של האלפטא היו הכוח המניע בלידתה המחודשת של החברה. לאחר הקשיים והנזקים של מלחמת העולם השנייה, הפכה מכונית הספורט החד מושבית למנוע הצמיחה של המותג. לאחר ניצחון מרשים נוסף בעונת המרוצים בשנת 1951, עם ה- 159 המשופרת, פרשה אלפא באופן רשמי מהשתתפות במרוצים והתמקדה במחקר ופיתוח של מכוניות לייצור סדרתי.

עדכונים אחרונים